Lääkekasvatuksen ydinsisällöt OPS 2016:n tavoitteiden mukaisesti
Lääkekasvatuksen ydinsisällöt OPS 2016 mukaisten ympäristöopin (1–6‐luokat) ja terveystiedon (7–9‐luokat) keskeisten sisältöalueiden mukaisesti*+
* pohjana alemmilla luokilla opitut asiat
+ lääkkeiden oikean käytön opettaminen on tarkoituksenmukaista opettaa osana laajempia kokonaisuuksia, esimerkiksi itsehoito (itsehoitolääkkeiden oikea käyttö) ja kansansairauksien, kuten astman tai diabeteksen hoito (reseptilääkkeiden oikea käyttö)
1–2-luokka | 3–6-luokka | 7–9-luokka | |
---|---|---|---|
1. TEEMA: Käsitys terveydestä ja sairaudesta | LÄÄKKEITÄ KÄYTETÄÄN SAIRAUKSIEN JA OIREIDEN HOITOON | LÄÄKE ON VAIN YKSI KEINO VAIVOJEN HOITOON (LÄÄKKEETTÖMÄT HOIDOT, MILLOIN LÄÄKÄRIIN) | LÄÄKKEEN |
OPS 2016 tavoite (T) ja sisältöalue (S): | T8 opastaa oppilasta toimimaan S2 Kotona ja koulussa toimiminen: | T8 kannustaa oppilasta edistämään S1 Minä ihmisenä: | T6 tukea oppilaan kehittymistä S2 Terveyttä tukevat ja kuluttavat tekijät sekä sairauksien ehkäisy:
|
Esimerkkimateriaali | Lääkepakkaukseen tutustuminen -tehtävä | Flunssan oireiden itsehoito -ryhmätyö Tyypillisiä lasten sairauksia -tietopaketti | Lääkkeiden oikeanlainen käyttö päänsäryn ja migreenin hoidossa -opiskelukokonaisuus Lääkkeiden oikea käyttö -ristikko Pakkausseloste -ryhmätyö Tyypillisiä lasten sairauksia -tietopaketti |
2. TEEMA: Käsitys mikä lääke on, lääkkeiden
| LÄÄKE EI OLE RUOKAA EIKÄ KARKKIA | ANNOS LÄÄKKEEN YKSILÖLLINEN VAIKUTUS KAIKKI LÄÄKKEET EIVÄT SOVI KAIKILLE RESEPTI JA ITSEHOITOLÄÄKKEEN ERO
| LÄÄKKEEN VAIKUTUKSET LÄÄKKEEN ELINKAARI (eheyttävään kokonaisuuteen liittyvä, voisi opettaa esim. terveystiedossa, biologiassa, kemiassa, uskonnossa eettisestä näkökulmasta (eläinkokeet, ihmisillä tehtävät kliiniset kokeet) |
OPS 2016 tavoite (T) ja sisältöalue (S): | T8 opastaa oppilasta toimimaan S5 Elämän perusedellytysten pohtiminen: | T8 kannustaa oppilasta edistämään S1 Minä ihmisenä: | T6 tukea oppilaan kehittymistä S2 Terveyttä tukevat ja kuluttavat tekijät sekä sairauksien ehkäisy: |
Esimerkkimateriaali lääkekasvatussivuilla | Mitä lääkkeet tekevät -opiskelukokonaisuus Lääkkeen käytön muistilista -tehtävä | Korvatulehduksen hoito -opiskelukokonaisuus Lääkepakkaus tiedonlähteenä -tehtävä Käyttöohjeiden tulkitsemistehtävä | Purkista vai ruuasta? Ravintolisävalmisteiden oikea käyttö -opiskelukokonaisuus Pakkausseloste -ryhmätyö Lääkkeet vs. muut niitä muistuttavat tuotteet -testi |
3. TEEMA: Lääkkeet arjessa | OMAN LÄÄKKEEN KÄYTTÖOHJEEN LUKEMINEN YHDESSÄ LÄÄKKEIDEN SÄILYTYS KOTONA | PAKKAUSSELOSTEESEEN TUTUSTUMINEN LÄÄKKEEN | ASIOINTI APTEEKISTA LÄÄKKEEN KÄYTTÄMISEEN LIITTYVÄT KYSYMYKSET INTERNETISTÄ LÖYTYVÄN LÄÄKKEISIIN LIITTYVÄN TIEDON LUOTETTAVUUDEN ARVIOINTI LÄÄKKEIDEN MARKKINOINTI |
OPS 2016 tavoite (T) ja | T8 opastaa oppilasta toimimaan S2 Kotona ja koulussa toimiminen:
| T19 ohjata oppilasta ymmärtämään S1 Minä ihmisenä: | T8 ohjata oppilasta tunnistamaan ja T12 tukea oppilaan valmiuksia arvioida kriittisesti terveyteen ja sairauteen liittyvää viestintää. S2 Terveyttä tukevat ja kuluttavat tekijät sekä sairauksien ehkäisy: S3 Terveys, yhteisö, yhteiskunta ja kulttuuri: |
Esimerkkimateriaali lääkekasvatussivuilla | Lääkepakkaukseen tutustuminen -tehtävä Mummon lääkkeet -tarina | Lääkepakkaus tiedonlähteenä -tehtävä Käyttöohjeiden tulkitseminen -tehtävä | Flunssan hoito – mistä löydän luotettavaa tietoa? -opiskelukokonaisuus Internet -tiedonhakutehtävä Lääkemainos vs. humpuukimainos -tehtävä |