Mitä apteekissa tapahtuu?

Mitä apteekissa tapahtuu ingressi

Kokonaisuuden aikana opetellaan etsimään tietoa lääkkeiden oikeasta käytöstä tutustumalla apteekin toimintaan.

Mitä apteekissa tapahtuu bullets

    Tämän opiskelukokonaisuuden tavoitteena on, että oppilas oppii

    • tuntemaan apteekkien toimintaa ja
    • ymmärtämään, että lääkkeiden käyttöön liittyvistä asioista voi kysyä apteekista

    Kokonaisuuden aikana harjoitellaan yhteistyötaitoja ja johtopäätöksen tekemistä.

Mitä apteekissa tapahtuu

TEHTÄVÄN KULKU

Vaihe 1: Lähtötilanne- eli skenaariovaihe

Oppilaat ja opettaja istuvat esimerkiksi pöydän ääressä. Opettaja antaa oppilaiden nähtäville virikekuvia, joiden perusteella oppilaat tekevät havaintoja. Avustavia kysymyksiä voivat olla esimerkiksi:

  • Mitä kuvassa on?
  • Missä paikassa kuvan henkilöt ovat?
  • Mistä paikasta kuvassa olevia tuotteita voi ostaa?
  • Miksi kuvan henkilöt ovat mahdollisesti tulleet apteekkiin?
  • Mitä kuvassa oleva apteekin henkilökunta tekee?
  • Miksi henkilökuntaa tarvitaan apteekissa?
  • Miksi lääkkeiden oikea käyttö on tärkeä taito?

Skenaariovaihe tutustuttaa oppilaat tämän tehtävän teemaan: ”Mitä apteekissa tapahtuu?”.

 

Vaihe 2: Tutkimusvaihe

Oppilaat ja opettajat käyvät vierailulla läheisessä apteekissa. Vierailun aikana oppilaat:

  • tutustuvat apteekin toimintaan
  • oppivat, että apteekista voi kysyä neuvoa lääkkeiden oikeasta käytöstä
  • saavat kokemuksen apteekissa vierailusta.

Vierailun ajankohta ja sisältö on sovittu ennalta apteekin kanssa. Tavoitteiden on tärkeä olla selvillä oppilailla, opettajalla ja apteekissa. Vierailulla opetellaan esimerkiksi seuraavia asioita:

  • Mitä apteekissa myydään? / Mitä apteekista voi ostaa?
  • Mitä apteekin henkilökunta tekee?
  • Miten osaan valita oikeat tuotteet? / Miten voin saada tietoa apteekin tuotteista?
  • Miten tuotteiden ostaminen tapahtuu apteekissa? (resepti- ja itsehoitolääkkeet, aikuis- ja lapsiasiakkaat jne.)
     

Vaihe 3: Päätöksentekovaihe

Luokan oppilaat jaetaan ryhmiin. Jokaiselle ryhmälle jaetaan virikekuvamateriaali, jossa on kuvattu erilaisia tuotteita, joita apteekista voi ostaa sekä lääkeneuvonta- ja ostostilanteita apteekissa. Oppilaat valitsevat yhden kuvan. Jokainen ryhmä ideoi virikekuvan pohjalta draaman, jossa asiakas vierailee apteekissa ja saa tarvitsemiaan neuvoja. Kukin ryhmä esittää ideoimansa draaman muille. Mahdollisia draamoja ovat esimerkiksi:

  • lapsiasiakas apteekissa
  • aikuisasiakas apteekissa
  • laastarin ostaminen apteekista
  • vitamiiniostos apteekista
  • reseptilääkkeen ostaminen apteekista
  • itsehoitolääkkeen ostaminen apteekista

Draamojen esittämisen jälkeen oppilaat ja opettaja keskustelevat yhdessä vierailun kokemuksista ja esitetyistä draamoista. He tekevät yhdessä perustellun johtopäätöksen siitä,

  • Mistä oppilaat voivat saada lisätietoa lääkkeiden oikeasta käytöstä?
  • Mitä apteekissa tapahtuu?
  • Miksi henkilökuntaa tarvitaan apteekissa?
  • Miksi lääkkeiden oikea käyttö on tärkeä taito?

Mitä apteekissa tapahtuu sininen

Materiaali

Ehdotus opiskelukokonaisuuden ajankäytöksi (pdf)

Yhteydenottolomake (aktiivinen pdf)

Virikekuvamateriaali (pdf)

Arviointiasteikko (pdf)

LISÄTIETOJA

Kokonaisuus liittyy aihepiiriin, josta löytyy taustatietoa materiaalipankista, pdf-tiedostosta ”Mikä on lääke?”, kohdista Reseptilääkkeet ja Itsehoitolääkkeet sekä pdf-tiedostosta ”Miten käytät lääkettäsi oikein?”, kohdasta Mistä saa tietoa lääkkeistä, kappaleesta Terveydenhuollon ammattilaiset.

Sama tieto tiivistettynä löytyy myös sivulta ”Mikä on lääke?” ja "Miten käytät lääkettäsi oikein?".