Mitä apteekissa tapahtuu?

Kokonaisuuden aikana opetellaan etsimään tietoa lääkkeiden oikeasta käytöstä tutustumalla apteekin toimintaan.

    Tämän opiskelukokonaisuuden tavoitteena on, että oppilas oppii

    • tuntemaan apteekkien toimintaa ja
    • ymmärtämään, että lääkkeiden käyttöön liittyvistä asioista voi kysyä apteekista

    Kokonaisuuden aikana harjoitellaan yhteistyötaitoja ja johtopäätöksen tekemistä.

TEHTÄVÄN KULKU

Vaihe 1: Lähtötilanne- eli skenaariovaihe

Oppilaat ja opettaja istuvat esimerkiksi pöydän ääressä. Opettaja antaa oppilaiden nähtäville virikekuvia, joiden perusteella oppilaat tekevät havaintoja. Avustavia kysymyksiä voivat olla esimerkiksi:

  • Mitä kuvassa on?
  • Missä paikassa kuvan henkilöt ovat?
  • Mistä paikasta kuvassa olevia tuotteita voi ostaa?
  • Miksi kuvan henkilöt ovat mahdollisesti tulleet apteekkiin?
  • Mitä kuvassa oleva apteekin henkilökunta tekee?
  • Miksi henkilökuntaa tarvitaan apteekissa?
  • Miksi lääkkeiden oikea käyttö on tärkeä taito?

Skenaariovaihe tutustuttaa oppilaat tämän tehtävän teemaan: ”Mitä apteekissa tapahtuu?”.

 

Vaihe 2: Tutkimusvaihe

Oppilaat ja opettajat käyvät vierailulla läheisessä apteekissa. Vierailun aikana oppilaat:

  • tutustuvat apteekin toimintaan
  • oppivat, että apteekista voi kysyä neuvoa lääkkeiden oikeasta käytöstä
  • saavat kokemuksen apteekissa vierailusta.

Vierailun ajankohta ja sisältö on sovittu ennalta apteekin kanssa. Tavoitteiden on tärkeä olla selvillä oppilailla, opettajalla ja apteekissa. Vierailulla opetellaan esimerkiksi seuraavia asioita:

  • Mitä apteekissa myydään? / Mitä apteekista voi ostaa?
  • Mitä apteekin henkilökunta tekee?
  • Miten osaan valita oikeat tuotteet? / Miten voin saada tietoa apteekin tuotteista?
  • Miten tuotteiden ostaminen tapahtuu apteekissa? (resepti- ja itsehoitolääkkeet, aikuis- ja lapsiasiakkaat jne.)
     

Vaihe 3: Päätöksentekovaihe

Luokan oppilaat jaetaan ryhmiin. Jokaiselle ryhmälle jaetaan virikekuvamateriaali, jossa on kuvattu erilaisia tuotteita, joita apteekista voi ostaa sekä lääkeneuvonta- ja ostostilanteita apteekissa. Oppilaat valitsevat yhden kuvan. Jokainen ryhmä ideoi virikekuvan pohjalta draaman, jossa asiakas vierailee apteekissa ja saa tarvitsemiaan neuvoja. Kukin ryhmä esittää ideoimansa draaman muille. Mahdollisia draamoja ovat esimerkiksi:

  • lapsiasiakas apteekissa
  • aikuisasiakas apteekissa
  • laastarin ostaminen apteekista
  • vitamiiniostos apteekista
  • reseptilääkkeen ostaminen apteekista
  • itsehoitolääkkeen ostaminen apteekista

Draamojen esittämisen jälkeen oppilaat ja opettaja keskustelevat yhdessä vierailun kokemuksista ja esitetyistä draamoista. He tekevät yhdessä perustellun johtopäätöksen siitä,

  • Mistä oppilaat voivat saada lisätietoa lääkkeiden oikeasta käytöstä?
  • Mitä apteekissa tapahtuu?
  • Miksi henkilökuntaa tarvitaan apteekissa?
  • Miksi lääkkeiden oikea käyttö on tärkeä taito?

Materiaali

Ehdotus opiskelukokonaisuuden ajankäytöksi (pdf)

Yhteydenottolomake (aktiivinen pdf)

Virikekuvamateriaali (pdf)

Arviointiasteikko (pdf)

LISÄTIETOJA

Kokonaisuus liittyy aihepiiriin, josta löytyy taustatietoa materiaalipankista, pdf-tiedostosta ”Mikä on lääke?”, kohdista Reseptilääkkeet ja Itsehoitolääkkeet sekä pdf-tiedostosta ”Miten käytät lääkettäsi oikein?”, kohdasta Mistä saa tietoa lääkkeistä, kappaleesta Terveydenhuollon ammattilaiset.

Sama tieto tiivistettynä löytyy myös sivulta ”Mikä on lääke?” ja "Miten käytät lääkettäsi oikein?".