Grupparbetet Bipacksedeln
Målet med denna uppgift är att man lär sig läsa bipacksedlar och bedöma hur vanliga eventuella biverkningar är. Rekommenderas för elever i klasserna 5-9.
Uppgiftens förlopp
Steg 1.
Eleverna delas upp i grupper eller par och åt varje grupp eller par ges en bipacksedel. Grupperna söker i bipacksedlarna efter svar på frågorna:
- Vad används läkemedlet till?
- Hur inverkar läkemedlet?
- Hur tar man läkemedlet?
- Vilka biverkningar kan läkemedlet ha?
- Nämns det i samband med biverkningarna vilka av dem som är allmänna och vilka som är sällsynta?
Steg 2.
Efter grupparbetet diskuterar man bipacksedelns innehåll tillsammans. I diskussionen skall läraren gärna föra fram att det är viktigt att läsa bipacksedeln innan man använder läkemedlet och att spara den. I diskussionen går man också igenom biverkningarnas förekomst. Vad betyder till exempel en allmän biverkan? Och en sällsynt?
Material
Uppgiften Vilken information får man i bipacksedeln? (pdf)
Mer information
Uppgiften hänför sig till teman om vilka du hittar bakgrundsinformation i materialbankens pdf-fil ”Hur använder du ditt läkemedel rätt?”. Se punkten Bipacksedeln.
Dessutom finns det bakgrundsinformation om biverkningar i pdf-filen ”Vad är ett läkemedel?”. Se punkten Hur vanliga är biverkningarna?