De centrala innehållen i läkemedelsfostran enligt målen i LP2016
Centrala innehåll enligt de centrala innehållsområdena i omgivningslära (årskurs 1–6) och hälsokunskap (årskurs 7–9) enligt LP 2016*+.
* kunskap från de lägre årskurserna som underlag
+ det är ändamålsenligt att undervisningen om rätt användning av läkemedel sker inom mer omfattande helheter, exempelvis egenvård (rätt användning av receptfria egenvårdsläkemedel) och behandling av folksjukdomar, såsom astma och diabetes (rätt användning av receptläkemedel)
Årskurs 1–2 | Årskurs 3–6 | Årskurs 7–9 | |
---|---|---|---|
1. TEMA: Uppfattning om hälsa och sjukdom | LÄKEMEDEL ANVÄNDS FÖR ATT BEHANDLA SJUKDOMAR OCH SYMTOM | ETT LÄKEMEDEL ÄR BARA ETT SÄTT ATT BEHANDLA BESVÄR (BEHANDLING UTAN LÄKEMEDEL, NÄR SKA LÄKARE UPPSÖKAS) | BEDÖMNING AV BEHOVET AV LÄKEMEDEL FÖR EGNA BESVÄR |
LP 2016 mål (M) och | M8 vägleda eleven att agera på ett tryggt och säkert sätt, följa givna anvisningar och förstå motiveringarna för dem | M8 uppmuntra eleven att främja välbefinnande och säkerhet i sina aktiviteter och i sin närmiljö och vägleda eleven att handla på ett säkert, ändamålsenligt och ansvarsfullt sätt som även skyddar hen själv | M6 stödja eleven att söka och använda I2 Faktorer som stödjer och tär på hälsan samt förebyggande av sjukdomar:
|
Exempelmaterial | Uppgiften Lär känna läkemedelsförpackningen | Studiehelheten Ändamålsenlig användning av läkemedel i behandlingen av huvudvärk och migrän | |
2. TEMA: Uppfattning om vad ett läkemedel är, läkemedlets egenskaper
| ETT LÄKEMEDEL ÄR VARKEN MAT ELLER GODIS | DOS
| LÄKEMEDLETS EFFEKTER |
LP 2016 mål (M) och innehållsområde (I): | M8 vägleda eleven att agera på ett tryggt och säkert sätt, följa givna anvisningar och förstå | M8 uppmuntra eleven att främja välbefinnande och säkerhet i sina aktiviteter och i sin närmiljö och vägleda eleven att handla på ett säkert, | M6 stödja eleven att söka och använda |
Exempelmaterial på sidorna för läkemedelsfostran: | Uppgiften Minneslista då man använder läkemedel | Studiehelheten Behandling av öroninflammation | Från en burk eller från maten? Studiehelheten Rätt användning av kosttillskottspreparat Grupparbetet Bipacksedeln Testet Läkemedel vs. andra produkter som liknar dem |
3. TEMA: Läkemedel | ATT LÄSA BRUKSANVISNINGEN FÖR LÄKEMEDEL TILLSAMMANS MED | ATT LÄSA ETT LÄKEMEDELS | APOTEKSBESÖK FRÅGOR SOM GÄLLER ANVÄNDNING AV ETT LÄKEMEDEL BEDÖMNING AV TILLFÖRLITLIGHETEN HOS INFORMATION OM LÄKEMEDEL PÅ INTERNET MARKNADSFÖRING AV LÄKEMEDEL |
LP 2016 mål (M) och | M8 vägleda eleven att agera
|
M19 vägleda eleven att förstå delområdena inom hälsa, betydelsen av sunda vanor samt livets gång, den | M8 vägleda eleven att känna igen och kritiskt granska företeelser som anknyter till hälsa och sjukdom samt värderingar och normer som är förknippade med dem och att bedöma tillförlitligheten och relevansen i information. |
Exempelmaterial på sidorna för läkemedelsfostran | Uppgiften Lär känna läkemedelsförpackningen Berättelsen om Mormors medicin | Uppgiften Läkemedelsförpackningen som informationskälla Uppgiften Tolkning av bruksanvisningar | Behandling av förkylning – var hittar jag tillförlitlig information? -studiehelhet Uppgift med informationssökning på internet Uppgiften Läkemedelsreklam vs. humbugreklam |